Totul intr-o clipită

| No Comments | No TrackBacks
crash.jpg

Interesant articol despre reconstituirea unui accident de maşină lovit în uşa şoferului de către un vehicul circulând cu 50 km/h. Interesantă descompunere a unei treimi de secundă în care atâtea lucruri se întîmplă fără ca pasagerul să fie conştient de accident.

Notă: O milisecundă înseamnă a 1/1000 parte dintr-o secundă
0 millisecunde - Un obiect extern atinge uşa şoferului
1 ms - Senzorul de presiune al uşii detectează un o undă de presiune.
2 ms - Un senzor de accelerare amplasat în stâlpul C al uşii din spate detectează de asemenea un eveniment de coliziune.
2.5 ms - Un senzor din centrul maşinii detectează vibraţii de coliziune.
5 ms - Computerul de coliziune al maşinii verifică evenimente de coliziune nesemnificative, cum ar fi lovirea uşii de către un coş de cumpărături sau alte contacte incidentale. Computerul calculează în acest moment severitatea coliziunii. Structura de intruziune a uşii începe să absoarbă energie.
6.5 ms - Senzorul de presiune al uşii înregistrează presiuni de vârf. (peak pressures).
7 ms - Computerul de coliziune confirmă o coliziune serioasă şi îşi calculează acţiunile.
8 ms - Computerul trimite un semnal de "start" airbag-ului lateral. Între timp, stâlpul B începe să se îndoaie spre interior iar energia începe să se transfere de-a lungul structurilor de descărcare aflate sub ocupanţii maşinii..
8.5 ms - Se declanşează sistemul de airbag-uri laterale.
15 ms - Acoperişul începe să absoarbă o parte a energiei de impact. Airbag-ul erupe prin spuma scaunului şi începe să se umple cu aer.
17 ms - Căile de descărcare a energiei şi structurile de sub scaunele din spate ating încărcătura maxmă. Airbag-ul învăluie pieptul ocupantului şi începe să împingă umerii acestuia departe de zona de impact.
20 ms - Uşa şi stâlpul B încep să apese asupra scaunului din faţă. Airbag-ul începe să împingă pieptul ocupantului departe de impact.
27 ms - Velocitatea impactului s-a înjumătăţit de la 50 km/h la 23,5 km/h. Un "bloc de împingere" din scaun mută pelvisul ocupantului departe de zona de impact. Airbag-ul începe dezumflarea controlată.
30 ms - Maşina a absorbit toată energia coliziunii. Airbagul rămâne în locaţie. Pentru un scurt moment, ocupantul experimentează forţa maximă echivalentă cu de 12 ori forţa de gravitaţie.
45 ms - Ocupantul şi airbag-ul se mişcă simultan cu structura de deformare laterală.
50 ms - Computerul de coliziune deblochează uşile maşinii. Celula de siguranţă a pasagerului începe să se refacă, împingând uşile dinspre ocupant.
70 ms - Airbag-ul continuă să se dezumfle. Ocupantul este împins spre centrul maşinii. Inginerii consideră coliziunea ca fiind "completă".
150-300 ms - Ocupantul devine conştient de coliziune.

Articol preluat de aici via Kottke

No TrackBacks

TrackBack URL: http://www.epix.ro/cgi-bin/jurnal/mt-tb.cgi/11

Leave a comment